Noord-Spanje in de herfst - Reisverslag uit Vilalba, Spanje van Eugène Uiting - WaarBenJij.nu Noord-Spanje in de herfst - Reisverslag uit Vilalba, Spanje van Eugène Uiting - WaarBenJij.nu

Noord-Spanje in de herfst

Blijf op de hoogte en volg Eugène

05 September 2014 | Spanje, Vilalba

Een korte en hopenlijk prachtige herfst wandeling. Hallo allemaal, zo vandaag vlucht van Amsterdam naar Bilbao . Over een half uurtje landing en in het vliegtuig al gesprek met een Spaanse man. Hij vliegt over de hele wereld als verkoper en gaat nu naar Bilbao voor een gesprek. Spaanse man komt uit Amsterdam en vliegt naar Spanje voor meeting met Nederlands bedrijf ( Unilever ). Desgevraagd vertel ik de Camino te gaan wandelen. Daarop draait een jonge Amerikaanse zich om, en zegt dat zij dat ook gaat doen. Ze gaat terug naar Irun om te starten en loopt het hele Spaanse deel. Helaas heb ik deze keer niet zoveel tijd maar ik ben heel blij met het stukje dat ik nu mag doen. Morgen met de bus langs de kust naar Ribadeo en dan op pad. Vanmiddag nog met de metro naar het strand van Bilbao geweest. Daar waren wel 15 hanggliders bezig. Zag er spectaculair uit. Lekker biertje gedronken en toen terug. Ik kreeg door die rit ook goed door hoe de metro werkt en dat zou nog handig blijken te zijn. Terug in de stad eerst hostel gezocht, gedoucht en toen op pad. Supermarkt lag om de hoek dat was handig voor morgen. Nu flesje wijn gekocht en daarna in restaurant gegeten. Toen de bediening wat lang op zich liet wachten ging een Spaanse meneer hen halen. Ik zag dat gebeuren en daarop kwam ik met handen en voeten in gesprek met zijn gezelschap. Dat was erg leuk en ze boden me ook nog een kleine appetizer aan. Vervolgens ging het terug naar het moonhostal en daar heb ik gezellig contact gehad met het thuisfront en ook met een Franse jongen die hier 4 maanden Spaans leert. Lekker glaasje wijn erbij en op tijd naar bed. Bij het inchecken heeft de eigenaar me gematst ipv 5e verdieping met trappen toch de 1e. Pff dat scheelt. Met 4 op een 6 persoons kamer dus dat zou moeten meevallen. Helaas ellendig geslapen, extreem warm en een nieuw keihard matras. Kon men draai niet vinden van de pijn in mijn schouders. Uiteindelijk natuurlijk toch in slaap gevallen en toen werd ik pas om 10 uur wakker. Tjee de bus vertrekt 10.30. Alles bij elkaar gegrist aankleden en rennen naar de metro, kaartje gekocht, dat was me gisteren in het Engels uitgelegd, en de metro in. 1 station verder eruit en toen de roltrappen op. Maar helaas de 1e was kapot. Ook dat nog dus tegen dat ding opgerend en de 2e deed het gelukkig. Helemaal uitgeput keurig om half tien bij de bus. Maar die was er nog niet dus toen kon ik nog een paar flesjes water uit de automaat trekken en samen met nog 2 overgebleven Nederlandse krentenbollen is dat vandaag mijn menu. De bus vertrekt tegen 11 uur en dat is echt heel leuk, ik kan in mijn routeboekje alle plaatsnamen terug vinden. Dus nu doe ik een groot deel van de Camino de Norte met de bus. In de loop van de dag bedenk ik dat ik in de haast vanmorgen mijn toiletspullen vergeten heb. Nou ja niks aan te doen, kijk vanavond wel voor nieuwe. In de bus met verschillende mensen gesproken, een man die voor Zara het modemerk werkt en die ondanks dat hij geen Engels , Frans , Duits of Nederlands sprak voor zijn werk naar Zara Amsterdam moest. ?????? Verder een meisje, bijna als Architect afgestudeerd, dus ze spreekt Engels. Met haar overleg gehad of ik niet vanavond nog met deze bus door zou kunnen naar Vilalba. Dan kan ik namelijk op het eind misschien nog door naar Finistere. Ze heeft samen met die andere meneer met de chauffeur gesproken en het was ok. In Ribadeo heeft zij het overleg aan de kassa gedaan en toen mocht ik door. Als je niet kunt wandelen kan ik iedereen deze route langs de kust aanraden. De autoweg ligt hoger tegen de berg en je ziet, zo schat ik, meer van de zee als wanneer je lager door alle dorpjes wandelt, al heeft dat natuurlijk een heel andere impact. Zo inmiddels heb ik weer toiletspullen en ben ik ingecheckt en gedoucht. De keuken sloot om 21.00 dus moest ff snel allemaal. Nu cervesa con limon en wachten op hapje. Zo'n dagje bus levert toch veel meer stress op als gewoon wandelen. Eerst rennen, dan niets verstaan van wat de chauffeur zegt, dus begrijp je niet dat er een uurtje pauze is voor de reizigers en dat hij in de tussentijd even een ander ritje doet en daarna de uitgestapte passagiers weer gaat ophalen. Jij hebt dat uur weer in de bus gezeten. En dan kun je zelf niet aan de chauffeur om een extra ritje vragen. Toch raar dat op dit soort langeafstandsbussen alleen maar Spaans gesproken wordt terwijl er pelgrims uit de hele wereld gebruik van maken. Maar ja al komt goed zoals je leest dus morgen ga ik lekker wandelen.

  • 05 September 2014 - 22:57

    Ans:

    mooi verslag van je eerste 2 dagen
    dat van die pelgrims in de bus begrijp ik niet zo goed....Pelgrims wandelen toch :-).
    Nou, fijne reis nog X

  • 05 September 2014 - 23:36

    Ank:

    He broertje, heel veel plezier de komende weken. Daarna wordt het weer hard werken maar met weer fijne vooruitzichten. Nu lekker opladen. Liefs xx

  • 06 September 2014 - 18:39

    Funs En Annemie:

    Hoi Eugène,
    Wij wensen je veel fijne, gezellige en vooral veilige wandelkilometers! Gr. en xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eugène

Na in 2008 en 2010 van Velden naar Santiago gelopen te hebben, hoop ik in 2012 samen met mijn zoon Jip langs de Noordkust van Spanje naar Santiago te lopen. Zoals velen reeds weten is 2012 niet goorgegaan, maar 2013 gaat het weer gebeuren. Helaas gaat Jip niet mee.

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 161554

Voorgaande reizen:

17 Mei 2016 - 17 Juni 2016

Lissabon-Santiago

04 September 2014 - 16 September 2014

Herfst in Spanje. Ribadeo - Santiago

08 Juni 2013 - 14 Juli 2013

Op de bonnefooi richting Santiago en Finistera

06 April 2008 - 13 Mei 2010

Velden-Vezelay-Le Puy en Velay-Somport-Santiago

26 Juni 2012 - 30 November -0001

Vader en Zoon zoeken de Kustweg

Landen bezocht: