Sittard-Maastricht - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Eugène Uiting - WaarBenJij.nu Sittard-Maastricht - Reisverslag uit Sittard, Nederland van Eugène Uiting - WaarBenJij.nu

Sittard-Maastricht

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eugène

01 Maart 2008 | Nederland, Sittard

Vandaag zal Jos mij begeleiden. Zoals je ziet heb ik voorbereiding van de titel afgehaald. De reden zal je nog duidelijk worden. We vertrekken in alle vroegte met de trein naar Sittard om daar, na een kop koffie op de markt, al om 07.10 uur op pad te gaan. Het is prachtig weer en de route is zo mogelijk nog mooier. Via allerlei holle wegen (andere naam voor karresporen) en weggetjes komen we op een gegeven moment aan in Sweikhuisen. Mooi kerkje en we spreken een aannemer aan met het verzoek om ons te vertellen bij wie we een stempel kunnen krijgen. En ja hoor hijzelf is ook de koster en neemt ons mee het prachtige kerkje binnenn waar hij ook mijn pelgrimspaspoort stempelt. Ik ben inmiddels lid geworden van het Santiago genootschap en heb nu een officiële pelgrimspas en ben dus ook officiëel op weg. HIj zet de eerste stempel maar wel in het tweede vakje. Ik reserveer het eerste vakje voor de stempel van mijn eigen parochiekerk. We praten wat en hij vraagt of we het verschil weten tussen een pelgrim en een bedevaartganger. Omdat we het beide niet weten legt hij ons uit dat de bedevaartganger altijd via een vaste route naar een vaste bestemming gaat en dat de pelgrim elke dag zijn bestemming bereikt. Na afscheid genomen te hebben lopen we verder. Voorbij Spaubeek zijn we de route bordjes kwijt en lopen we onze eigen pelgrimsweg. Tussen de middag nemen we bij een mobiele viskraam allebei een bakje kibbeling en vol goede moed vervolgen we onze weg via de inmiddels weer gevonden routebordjes. In de loop van de middag raken we ze echter wederom kwijt en uiteindelijk stranden we in Houthem. Jos kan niet meer, hij heeft last van zijn heupen en we besluiten in overleg met een plaatselijke bewoner met de buurtbus naar Valkenburg te gaan en dan met de trein naar Maastricht. Via de Irish Pub komen we in de Servaasbasiliek aan waar wij als pelgrims natuurlijk zonder entree te betalen binnen mogen. We ontvangen onze pelgrimsstempel die echt waar op stickerblaadjes voorgestempeld is. Zou de kaartjes verkoper niet zomaar een heilige stempel mogen beheren???. Na bezichtiging van de Servaas vervolgen we onze weg naar de Perroen alwaar we een hapje willen eten. Jos nodigt zijn aanstaande schoonzoon uit om daar ook naar toe te komen en zal vervolgens met hem mee naar Venlo gaan. Voor het zover is hebben wij (beiden bestuurslid van Gemengde Zangvereniging Animo uit Velden)gebeld met een door ons bedacht kandidaat bestuurslid en zij heeft voorzichtig toegezegd beschikbaar te zijn. Ook krijgen we het telefoonnummer te pakken van een dochter van de dirigent van ons koor en we sms-en haar dat ze de groeten krijgt van haar zus die in de Perroen blijkt te werken. Na het vertrek van Jos, hij loopt wel een beetje kreupel, komen er ander mensen aan tafel zitten op zoek naar een plaatsje in deze drukke kroeg. Diny en Louis uit het westen des lands beide zangers en hij is ook bestuurslid. We hebben een geweldige avond met een goed gesprek maar tegen elven besluten we allemaal dat het goed was en gaan ons weegs. Ik slaap vannacht voor het eerst in een zelf geregeld onderkomen in Klooster-bejaardencentrum de Beijaard in Maastricht. Na in het donker naar een tweetal poorten met dito bellen gepasseerd te zijn blijkt mijn bed vlug gevonden. Met een heerlijk gevoel ga ik slapen. Enige tijd later ontvang ik van hen een foto van die avond. Alsnog bedankt daarvoor.