Montverdun (Chambeon) - Montbrison- St.Thomas - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Eugène Uiting - WaarBenJij.nu Montverdun (Chambeon) - Montbrison- St.Thomas - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Eugène Uiting - WaarBenJij.nu

Montverdun (Chambeon) - Montbrison- St.Thomas

Door: Eugene

Blijf op de hoogte en volg Eugène

08 Mei 2010 | Frankrijk, Parijs

Tijdens 't ontbijt een heel gesprek met Roseline. Ze heeft vroeger gedronken, Alles gedaan wat god verboden heeft en staat nu 16 jaar volledig droog. Ze heeft ook een tijd bij Emmaus gewoont en nu heeft ze dus deze onderneming. Ze ziet dat er in deze gemeenschap veel alcohol problemen zijn en ze probeert op een positieve manier en met een gek, zoals ze dat bij ons zeggen, kritisch te zijn als ze merkt dat mensen regelmatig teveel drinken. Dan komt ook haar eigen verhaal eraan te pas om mensen tot nadenken te brengen. Soms hetpt t een beetje, zo zegt ze.
Ik heb de kaart gisterenavond nog bekeken en de plaats waar mijn augerge ligt is een heel eind van de originele route maar het gebied is wel heel mooi zo te zien met allemaal kleine meertjes. Ik besluit dus vanaf hier naar mijn volgende bestemming te lopen. Als ik langs een trainingsbaan voor paardendraverijene kom ga ik zitten, tijd voor een pauze zo dacht ik. Meteen de eerste draver die langskomt schrikt en bokt en is uit zijn ritme. De man op de sulky schreeuwt dat ik weg moet, die beesten kunnen daar niet tegen. Ok dus maar weg. In een weiland even later neem ik mijn pauze en ik bel naar de zusters van het Clarissenklooster St. Clair in Montbrison. Ik ben van harte welkom voor een nacht. Ik had gedacht er 2 nachten te kunnen blijven maar dat doen ze niet tenzij pelgrims ziek zijn. Ik neem me voor in verband met de franse 5 mei viering, die hier op 8 mei plaats vind toch een plaats voor de nacht te reserveren. Ik heb geen idee of dat hier een groot feest is. Bij de zusters aangekoemen word ik allerhartelijkst ontvangen, kop thee en een koekje en een heel erg leuk gesprek. Kom er al vlug achter dat de in het boekje van Francis beschreven route over 2 dagen slechts een GR route is en niet de oude weg naar Santiago. Ik krijg daarnaast het Gastenboek te zien en een album met foto's van daar aangelande pelgrims. Kom ik toch mijn wandel leermeester uit Limburg Frits Jansen tegen op de foto. Er staat wel op dat hij een Belg is en ook de datum komt niet overeen met zijn geschrift in het gastenboek maar dat blijkt vlug aangepast. In het gastenboek schrijft Frits dat hij onderweg geleerd heeft niets te plannen en alles aan het " toeval" over te laten. Laat dat nu precies de les zijn die hij mij in mijn voorbereiding geleerd heeft. "Toeval?" Dankjewel Frits, ik pas je absentie van regels elke dag toe. Zo ook over enkele dagen, want ik besluit de oude route de zogenaamde Voie Bolene te gaan lopen en zonder routebeschrijving in een boek verder te gaan.
Vrijdagavond nog bij de Vespers geweest, de zusters zingen prachrig, ik heb weer een mooie CD gescoord. Daarna nog een super diner en nog een gesprek met zuster Genevieve. Als ze over mijn echtscheiding hoort vraagt ze me of ik met haar wil bidden. Terwijl ze spreekt lopen de tranen over mijn wangen, dat is goed zo zegt ze. Vandaag zaterdag en nationale feestdag in Frankrijk. Was al om 6 uur vanmorgen bij de Lauden, daarna ontbijt en om 8 uur de mis. Wat kunnen die nonnen zingen, prachtig gewoon. Daarna rustig de stad in want ik loop vandaag maar een kippe-eindje 6 km. In de stad is wegens de feestelijkheden een enorme markt, ik heb er bijna 2,5 uur rondgestruind. Tussen de middag terug om mijn rugzak op te halen in het klooster. Ik mocht niet weg nadat ik eerst gegeten had. Weer alles erop en eraan. Met een voor mijn gevoel te volle maag op weg, ik wilde het eten niet laten staan omdat ze zo had aangedrongen. Na 1,5 uur lopen heeft George me bij de kerk opgehaald zoals we hadden afgesproken. Hij heeft zelf in 2007 gelopen en vanaf die tijd ook enkele slaapplaatsen voor pelgrims. Ik heb al een rondleiding gehad, mag overal gebruik van maken en ben meer dan welkom. Zijn vrouw Marise heeft al koffie gezet en bood aan mijn was te doen. Zo jullie zijn weer bij, morgen een eerste flinke bergetappe en dan nog een kleintje en daarna blijf ik enkele dagen op 1000 meter hoogte lopen. Allemaal een warme groet uit een op dit moment zonovergoten stukje Franrijk waar wel een frisse bries staat. Doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eugène

Na in 2008 en 2010 van Velden naar Santiago gelopen te hebben, hoop ik in 2012 samen met mijn zoon Jip langs de Noordkust van Spanje naar Santiago te lopen. Zoals velen reeds weten is 2012 niet goorgegaan, maar 2013 gaat het weer gebeuren. Helaas gaat Jip niet mee.

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 1629
Totaal aantal bezoekers 161729

Voorgaande reizen:

17 Mei 2016 - 17 Juni 2016

Lissabon-Santiago

04 September 2014 - 16 September 2014

Herfst in Spanje. Ribadeo - Santiago

08 Juni 2013 - 14 Juli 2013

Op de bonnefooi richting Santiago en Finistera

06 April 2008 - 13 Mei 2010

Velden-Vezelay-Le Puy en Velay-Somport-Santiago

26 Juni 2012 - 30 November -0001

Vader en Zoon zoeken de Kustweg

Landen bezocht: