St. Thomas- Le Puy - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Eugène Uiting - WaarBenJij.nu St. Thomas- Le Puy - Reisverslag uit Le Puy-en-Velay, Frankrijk van Eugène Uiting - WaarBenJij.nu

St. Thomas- Le Puy

Door: Eugene

Blijf op de hoogte en volg Eugène

13 Mei 2010 | Frankrijk, Le Puy-en-Velay


St. Thomas- Le Puy
Vorige week zondag ben ik naar La Chapelle en Lafaye gelopen. De hele dag bergop en dat ging best goed. Tegen de middag had ik al 13 km achter de rug. Ik wist dat er s avonds geen warm eten zou zijn dus dat heb ik tussen de middag toen maar gedaan. Het was heerlijk maar daarna bergop was zwaar. Op een gegeven moment kwam ik resten tegen van de sneeuw die afgelopen week gevallen was. Het werd er niet makkelijker op. Ik was blij dat ik boven was en ik heb niet veel meer gedaan die dag. Ik werd verwelkomd door de herr Jolly en hij heeft me allerlei advies gegeven over de etappe indeling voor deze week. Dat scheelde veel in de financien want de etappeplaatsen die ik zelf uitgekozen had bleken niet allemaal een echt pelgrimsrefugio te hebben. Hij heeft meteen voor de volgende avond al een refugio geregeld. Ik was de avond alleen in de gite en ben vroeg gaan slapen. Maandag ging ik naar St. Georges L'agricole. Eerst steil bergop en daarna weer omlaag. Een steil paadje waar ook t smetwater haar weg zocht. Glad en erg veel losse stenen. Op een gegeven moment verloor ik mijn evenwicht. Twee kapotte knieen zowel in mijn broek als in mijn benen en een stuk uit mijn scheenbeen. Ik was al een goed halfuur onderweg. Niets aan te doen. Toch verder gelopen en dat ging toch best. In tegenstelling tot hetgeen afgesproken was, was er geen avondeten in t gereserveerde refugio en ik heb me maar beperkt tot brood met ganzenlever en wat linzen uit blik. Het heeft de hele avond en nacht, na een flink onweer, geregend. Dinsdag ben ik op weg gegaan naar Les Cros. Eerst in het dorp ontbijt en daar bleek de waterleiding voor de zoveelste keer midden op straat gebroken. Het water kwam onder t asfalt vandaan. Niemand die voor een wegafzetting zorgde. t was niet de eerste keer. Weer de hele dag veel modder en ik zag er niet uit toen ik aankwam. Ik had een gite bij een boer die alles biologisch teelt. Daarnaast heeft hij schapen. In zijn gastenboek las ik het verhaal van een Nederlander die er 24 december 2008 of 2009 geslapen heeft, dat weet ik niet meer. Diezelfde Nederlander zo stond in een later bijgevoegd briefje is in februari daarop volgend doordgevroren in de pyreneen. Woensdagmorgen na het ontbijt eerst de verschillende kuddes schapen naar verschillende weiden gebracht en daarna heb ik nog een net geboren lammetje op de arm gehad. Verder een dag met een zonnetje en redelijke paden. Ik was rond 3 uur in Le Puy en heb eerst de kathedraal bezocht. Daarna naar t refuge St. Jacques. Gisteren om 6 uur naar t pelgrimstreffen en daar heb ik lang gepraat met een engels stel, hij 68 en zij 42. Ze gaan morgen samen op weg. Zij is op zoek naar zingeving, ze heeft haar baan als verpleegkundige in een kliniek voor esthetische chirurgie opgegeven en hij gaat mee om haar te begeleiden. Weer een schitterende avond met mensen die ik zeker weer ga ontmoeten. Zo mensen dat was t. Donderdag bekeek ik Le puy en Velay en tijdens een eerste bakje koffie heb ik lang zitten praten met Patricia een Zwitserse die tevens de Franse nationaliteit heeft. Ze heeft vele jaren voor de Zwitserse regering over de hele wereld gewerkt maar is sinds een aantal jaren werkeloos. Ze werkt nu in Le Puy terwijl ze in Grenoble woont. Ze krijgt minimum loon, woont door de week in het klooster bij de paters en gaat in de weekende naar huis voor haar dochter. Afgelopen vijrdag ging ik richting huis. Op t station in Le Puy heb ik een dik uur zitten praten met een mevrouw uit Austalie. Ze is geschiedkundige en nu in Europa om onderzoek te doen naar de rol van de aussies in de 1 wereldoorlog. Ze gaat daar een boek over schrijven. Daarnaast is ze een deskundige op t gebied van watermanagement en heeft ze t afgelopen jaar in de clinch gelegen met Australische overheden die volgens haar niet de waarheid vertellen over t watertekort in Australie. Volgens haar is de reden dat er nauwelijks mensen mogen immigreren gelegen in het watertekort. Het feit dat ze nu in Europa is heeft ook te maken met de strubbelingen waar ze in Australie in verwikkeld is. We heben ook nog gesproken over mijn redenen om te lopen en ze was erg geinterresseerd. Ze gaat proberen de stukken die ik geschreven heb te vertalen met een internet programma. Daarna met de TGV naar Metz waar mijn vriendin me opgehaald heeft. We zijn er een nachtje gebleven en zaterdagmorgen hebben we nog t nieuwe centre Pompidou bekeken. Een prachtig gebouw is dat geworden nadat er een internationale ontwerpwedstrijd aan vooraf gegaan is. Er is een belangrijke kunsttentoonstelling (Picasso, Matis en vele anderen, maar er stonden al honderden mensen in de rij , wachttijd enkele uren, zodat we maar niet naar binnen gegaan zijn. Zaterdag was ik weer in Nederland. Jullie allemaal bedankt voor jullie hulp en steun en tot we elkaar weer zien. Hartelijke groet Eugene.

  • 14 Mei 2010 - 08:01

    Ank:

    Hoi Eus,
    het zijn me wel een avonturen deze reis maar we hopen je dit weekend weer gezond en wel te zien. Zondagmiddag viert Christianne haar verjaardag dus misschien treffen we elkaar dan en kun je je verhalen gelijk aan ons vertellen. Ben heel benieuwd. Wij hebben hier net zulk slecht weer als jij veel gehad hebt en als je thuis komt zal het niet veel warmer zijn. Gistermiddag planten gekocht voor de tuin maar ik was zo verkleumd dat ze nog niet gepoot zijn. Ik hoop dat je weer voldoende opgeladen bent om er een jaar tegenaan te kunnen. Mochten we je zondag niet zin bel dan spreken we af dat je van de week een keer komt eten.
    Voor nu goede reis terug en heel veel liefs.
    Ank

  • 15 Mei 2010 - 21:03

    Lex:

    Misse mich al ein biétje?

  • 19 Maart 2017 - 13:00

    Bea Beumers:

    hallo Eus,
    lees jou verhalen ook met smacht, jij liep over le puy, is een stukje verder,
    je schrijft veel, ik moet er nog inkomen, weet niet hoe t bloggen allemaal zal verlopen, komt allemaal ook wel goed, zit ik niet zo mee, gewoon je hart uiten, fijn als anderen zo met je meeleven, zeker van pelgrims die zelf ook gelopen hebben,
    wens je veel leesplezier,
    groetjes aan Ans,

    Bea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eugène

Na in 2008 en 2010 van Velden naar Santiago gelopen te hebben, hoop ik in 2012 samen met mijn zoon Jip langs de Noordkust van Spanje naar Santiago te lopen. Zoals velen reeds weten is 2012 niet goorgegaan, maar 2013 gaat het weer gebeuren. Helaas gaat Jip niet mee.

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 798
Totaal aantal bezoekers 161726

Voorgaande reizen:

17 Mei 2016 - 17 Juni 2016

Lissabon-Santiago

04 September 2014 - 16 September 2014

Herfst in Spanje. Ribadeo - Santiago

08 Juni 2013 - 14 Juli 2013

Op de bonnefooi richting Santiago en Finistera

06 April 2008 - 13 Mei 2010

Velden-Vezelay-Le Puy en Velay-Somport-Santiago

26 Juni 2012 - 30 November -0001

Vader en Zoon zoeken de Kustweg

Landen bezocht: